Wychowanie patriotyczne i obywatelskie zawsze pełniło bardzo ważną rolę w polskim szkolnictwie. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej. Przygotowuje do życia w społeczeństwie.
Program innowacji - Wychowanie patriotyczne w klasach V – VI "Jestem patriotą" "Nie pytajmy, co może
zrobić dla nas ojczyzna.
Pytajmy, co my możemy
dla niej uczynić". J.F. Kennedy
1 WSTĘP
Wychowanie patriotyczne i obywatelskie zawsze pełniło bardzo ważną rolę w polskim szkolnictwie. Kształtowanie postaw patriotycznych służy identyfikacji narodowej i kulturowej. Przygotowuje do życia w społeczeństwie. Wpływa na kształtowanie więzi z krajem ojczystym. Przygotowuje młode pokolenie do pełnienia ról prospołecznych. Jest wartością uniwersalną. Trzeba go budować stopniowo poprzez działalność dydaktyczno wychowawczą, ponieważ nikt nie rodzi się patriotą. Przekazywanie treści patriotycznych jest obowiązkiem każdego nauczyciela bez względu na wiarę i przekonania polityczne.
2. Cele kształcenia i wychowania.
Główne cele innowacji:
- rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury narodowej
- rozbudzanie szacunku i poczucia dumy wobec dorobku minionych pokoleń
- wzmacnianie więzi historycznych, kulturowych i narodowych
- kształtowanie więzi z krajem ojczystym i świadomości obywatelskiej
- rozwijanie aktywnego udziału w życiu społeczności szkolnej, lokalnej i państwowej
- kształtowanie tożsamości narodowej i współuczestnictwa w pielęgnowaniu tradycji
- kształtowanie potrzeby ochrony tradycji
- umożliwianie kreatywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturowych i politycznych
- rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych
- kształtowanie szacunku dla własnego państwa z równoczesnym poszanowaniem państw i dorobku innych narodów
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych
- kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych, państwowych
- pogłębianie więzi rodzinnych
- nabywanie umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych i urządzeń medialnych.
W strukturze innowacji założono następujące działy programowe:
- Ojczyzna, społeczeństwo, naród, państwo.
- W demokratycznym państwie
- Miejsce Polski w strukturach międzynarodowych.
3. Treści nauczania wychowania patriotycznego kl. V:
- Patriotyzm, patriota
- Polskie pieśni patriotyczne
- Człowiek to brzmi dumnie
- Kim jesteśmy?
- Samorząd Uczniowski
- Moja Polska
- Moja mała Ojczyzna
- Czy jesteśmy tolerancyjni?
- Polskie symbole narodowe
- Polskie święta narodowe
- Lokalne miejsca pamięci narodowej
- Znani nie tylko z pomników
- Jaka jesteś Polonio?
- W demokratycznym państwie
- Rzecznik Praw Dziecka
- Unia Europejska
4. Treści nauczania wychowania patriotycznego kl. VI:
- Ojczyzna – patriotyzm
- Państwo i naród
- Sławni Polacy
- Polskie święta narodowe
- Unia Europejska
- Organizacja Narodów Zjednoczonych
- Pakt Północnoatlantycki - NATO
- Konstytucja RP
- Parlament RP
- Prezydent RP
- Rada Ministrów
- Samorząd terytorialny
- Rzecznik Praw Obywatelskich
- Co bym zmienił gdybym był radnym?
- Prawa człowieka i ich obrona
- Przemiany ustrojowe w Polsce 1989-1990r
5. Osiągnięcia uczniów:
- Prezentowany program przedmiotu wychowania patriotycznego ma na celu wychowanie i kierowanie ucznia – obywatela i człowieka aktywnego, otwartego, biorącego odpowiedzialność za własne czyny i aktywnie uczestniczącego w życiu społeczności (szkolnej, lokalnej)
- Znajomość hymnu narodowego, polskich pieśni patriotycznych, symboli narodowych i państwowych
- Prezentowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych i państwowych
- Umiejętność dostrzegania i działania na rzecz rozwiązywania problemów i zadań w środowisku lokalnym
- Znajomość praw człowieka i instytucji, której zajmują się ich ochroną
- Umiejętność przeprowadzania wyborów do samorządu lokalnego
- Znajomość instytucji państwa demokratycznego
- Umiejętność podejmowania decyzji dotyczących grupy
- Znajomość najważniejszych międzynarodowych instytucji
- Próby określenia współczesnej postawy obywatelskiej i patriotycznej
6. Metody i technika pracy. Wprowadzanie uczniów świat wydarzeń publicznych i stawianie im warunków do indywidualnego i grupowego działania na rzecz swojego otoczenia będzie możliwe poprzez wprowadzanie odpowiednich metod pracy. Powinny być to metody aktywizujące takie jak "Burza mózgów", debaty za i przeciw, wywiady, ankiety, wczuwanie się w rolę.
7. WYKAZ LITERATURY WYKORZYSTANEJ DO PRACY Z UCZNIEM.
Bonikowskiej M. i Szczygło A. "Unia Europejska" - Informator ogólny,2000 Burda B., Halczak B. "Wiedza o życiu w społeczeństwie, narodzie i państwie",1996 Encyklopedia Szkolna Historia 1993 Gensler M. Marciniak E. "Wiedza o społeczeństwie w gimnazjum",2000 Konopna H."Edukacja Europejska" – Ścieżka edukacyjna dla gimnazjum,2000 "Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej."- 1997 Kuczałek I., Ura D., Urban M. "Wiedza o społeczeństwie" – Podręcznik dla gimnazjum I i II część,2000 Król R. -Wychowanie patriotyczne w: Wychowawca – 2004r. (nr.4) – Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich
Internet Lepa A. O patriotyzmie w mediach w: Wychowawca – 2003r. (nr.4) – Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich Machnicki J., Okła G., Kołowiec J., Stanisławski K. "Moje otoczenie" – Przewodnik metodyczny dla nauczycieli historii i społeczeństwa dla klasy 4,2000 Machnicki J., Liebrecht G., Wołowiec J."Moje otoczenie" – Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy 4, 2000 Mikołajewicz J. "Wiedza o życiu w społeczeństwie",1991 "Moja Polska" - Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2003 Pacewicz A. i Merty T. "Wiedza o społeczeństwie w gimnazjum" – część I scenariusze lekcji, 2000 Rulka J."Wiedza o społeczeństwie" – zeszyt ćwiczeń dla klasy 8,1993 Rutkowska – Paszta M. "Edukacja obywatelska" – 39 scenariuszy lekcji,1996 Ryczan K. Nauczanie patriotyzmu, w: Wychowawca – 2003r. (nr.4) – Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich Świetlicka A., Wisławska E.: Znani słupszczanie, 2003 Tomalska H. "Wiedza o społeczeństwie" – dla szkół średnich,1992 Topolski J. "Historia Polski", 2003 "Unia Europejska" – Nie taki diabeł straszny…, 2000 Walnik J., Batko A. "Wiedza o społeczeństwie" klasa 8, 1996 Wojtaszczyk K.A.,Załęski P. "Wychowanie obywatelskie", Program nauczania w gimnazjum 2002 Wójcik T. – Aktywny patriotyzm, w: Wychowawca – 2003r. (nr.4) – Miesięcznik nauczycieli i wychowawców katolickich Szczegółowy podział na jednostki tematyczne wraz z wprowadzanymi pojęciami i umiejętnościami uczniów znajdziesz na stronie internetowej autorki.
Dorota Koć – Wodniak |